7 voedingsstoffen die goed zijn voor je huid.


Verzorg je huid met de juiste voedingsstoffen.
Je huid is een uiterlijke indicator van je innerlijke gezondheid. Als je huidproblemen hebt zijn dit vaak reacties op een disbalans van mineralen, vergiftigingen, oxidatieve stress of ontstekingsprocessen in je lichaam. Het gebruik van allerlei revitaliserende huidcrèmes en lotions heeft in zulke gevallen geen zin, omdat het de tekorten aan bepaalde voedingsstoffen die je lichaam heeft niet oplost. Als je de juiste voeding eet en ongezonde voeding vermijdt, kun je op een hele eenvoudige manier een mooie gezonde huid krijgen en veel geld besparen op dure cosmetica en huidproducten.

De stoffen uit je dagelijkse voeding die je nodig hebt om je huid in balans te houden
Voor een gave, gezonde huid is het belangrijk ervoor te zorgen dat je lichaam zo min mogelijk schadelijke stoffen binnen krijgt, dus het eten van gezonde voeding is essentieel. De organen die je lichaam reinigen en daarmee helpen je huid gezond te houden zijn je lever, nieren, bijnieren, schildklier en de darmen. Een gezonde gave huid is meestal een teken dat je lichaam van binnen schoon is.

Er zijn bepaalde soorten voeding die specifiek bijdragen aan een mooie, zuivere, gezonde huid, omdat ze veel stoffen bevatten die helpen je huid gezond te houden. Deze zijn onder andere:

  • Eiwit: een belangrijke bouwstof die helpt bij de groei en herstel van de cellen in het lichaam;
  • Oliën en vetten: deze vormen in onverzadigde vorm een beschermend laagje op de huid om vochtverlies tegen te gaan, en maken tevens de huid zacht en soepel;
  • Vitamines: helpen tegen huidveroudering en beschermen de huid.

5 voedingstips voor een sterke, gezonde, gave en elastische huid
Wil je zoveel mogelijk stoffen binnen krijgen die je huid zacht, gezond en soepel houden, zorg dan dat onderstaande voeding een belangrijk deel uitmaakt van je voedingspatroon.


Omega-3 rijke voeding
Deze meervoudig onverzadigde vetzuren zijn essentieel voor een goede huidverzorging. Ze helpen onder andere je celmembranen gezond te houden door ze te beschermen tegen schadelijke stoffen, ze laten gezonde voedingsstoffen door en voeren afvalstoffen af. Een van de meest gezonde en pure alternatieve bronnen van omega-3 is Krill Oil, maar ook rauwe en pure plantaardige vetten en oliën zoals kokosnootolie, walnoten en lijnzaad dragen bij aan een gezonde huid .


Rauwe groente en sappen van groente en fruit.
Het eten van groente is uitermate belangrijk voor een gezonde, mooie huid. Groentes zitten vol water en belangrijke voedingsstoffen zoals mineralen en polyfenolen, en helpen bij een optimale werking van het natuurlijke reinigingssysteem van je lichaam. Een makkelijke manier om te zorgen dat je elke dag voldoende verse groente binnenkrijgt is door middel van sappen.


Antioxidantrijke voeding
Bosbessen staan erom bekend dat ze zeer rijk zijn aan antioxidanten en polyfenolen. De plantaardige antioxidanten en fytochemicaliën in bosbessen beschermen de huidcellen tegen schade en aantasting, waardoor de huid langer jong blijft. Ook groene thee, wortels en kurkuma (koenjit) zitten vol antioxidanten.


Gefermenteerde voeding
Gefermenteerde voedingsmiddelen versterken de werking van omega-3 vetzuren en spijsverteringsenzymen in je lichaam, en dragen zo hun steentje bij om de huid sterk en gezond maken .


Water
Je lichaam heeft de hele dag door water nodig, zodat je organen, weefsels en cellen, en dus ook je huid altijd voldoende gehydrateerd zijn. Bij een gezonde vochtbalans kunnen afvalstoffen bovendien efficiënt worden afgevoerd, zowel via het transpireren van de huid als via de urine. Drink dagelijks minimaal zo’n twee liter puur en schoon water, bij voorkeur natuurlijk bronwater.

Voedingsmiddelen die ongezond zijn voor je huid
Om je huid gezond te houden is het ook van cruciaal belang dat je voeding vermijdt die je huid aantast, zoals bewerkte levensmiddelen, granen, fructose rijke suikers, verzadigde vetten, transvetten en melkproducten.

Als een gezonde huid belangrijk voor je is, dan vormt een gezonde levensstijl de beste basis: beweeg regelmatig, zorg voor voldoende nachtrust en eet gezond. Uiteindelijk is de conditie je huid een weerspiegeling van je algehele gezondheid! En daar is geen enkele crème of lotion tegen opgewassen…