ACNE: WAT KUNNEN WE DOEN VIA VOEDING?

Als iets niet bij past bij een mooie, frisse huid, dan zijn dat mee-eters, comedo’s, pustels of gewoon acne. Terwijl zo’n 85% van de Westerse bevolking er vroeg of laat mee te maken krijgt. Maar we willen een ‘foutloze’ huid die straalt, en daar ook best wat voor doen. Alleen wat? Artsen en dermatologen beweren dat voeding niets met acne te maken heeft. Vaak schrijven ze in- of uitwendige antibiotica voor of de Diane-pil Maar is dit wel de oplossing voor huidverbetering?

Antibiotica is natuurlijk geen aanrader voor de darmflora, de bacteriën lijden zwaar onder deze behandeling. Het is voor de huid sowieso geen verbetering; die wordt slechts dunner. Het kan zelfs zo zijn, dat de epidermis loslaat van de dermis, omdat het collageen type IV in de ‘dermo-epidermale verbinding’ wordt aangetast. Ook gebruik van de Dianepil, als middel tegen acne, kent tal van bijwerkingen. De grootste boosdoeners – volgens gepubliceerde studies – zijn melk- en graanproducten of andere koolhydraten met een hoge glycemische index: de zogenaamde ‘insulinotrofe’ voeding. Dat wil zeggen, voeding en dranken waarvan de bloedsuikerspiegel snel omhoog gaat en daarmee veel insuline uitlokt. Daaronder vallen alle frisdranken, energy drinks, vruchtensappen en zelfs VitaminWater. Dat laatste is niets meer dan een flesje suikerwater met een minimale hoeveelheid synthetische vitamines.

De misleiding rondom dit soort producten is gigantisch. Drink liever schoon en caloriearm (kraan)water. Komt u vezels tekort? Hoewel volkoren producten wel vezels bevatten, is de hoeveelheid erg weinig. Aten we enkele generaties geleden (voor het fastfood tijdperk) tot wel 300 gram vezels per dag, sommigen onder ons komen nu niet verder dan 10 gram. Terwijl 40 gram toch het minimum is. Geraffineerde producten zijn gestript van hun vezels om ze snel en gemakkelijk te bereiden. Witte rijst staat in minder dan tien minuten op tafel; wilde, bruine rijst kost minstens een uur. De calorische waarde is ongeveer gelijk maar de samenstelling is totaal anders. In de schil, rijk aan vezels, zitten van nature krachtige antioxidanten. Perfect voor huid bescherming en verbetering, maar dan moeten ze wel aanwezig zijn. Extra vezels zorgen voor betere verzadiging en darmvulling.

We voeren afvalstoffen sneller af, waardoor de darmwand minder wordt aangetast door vrije radicalen of andere belastende stoffen. Een ander belangrijk voordeel is dat vezels ons beschermen tegen een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel. Maar vezels zijn ook rijk aan vitamines A en C, B-complex, calcium, magnesium, ijzer en andere nuttige nutriënten. Ons lichaam is genetisch niet voorbereid op zoveel geraffineerde koolhydraten. Ze vergen massa’s insuline van de alvleesklier om de bloedsuikerspiegel onder controle te houden. Al die extra insuline zorgt voor meer acne en insulineresistentie. De lever draait overuren om te detoxificeren en scheidt de overtollige stoffen af via de huid. Deze stoffen vormen een ‘perfecte’ voedingsbodem voor bacteriën (Staphylococcus au reus en Propionibacterium acnes) die voor ontstekingen zorgen. Insuline heeft ook effect op de androgenen (mannelijke hormonen), die voor overmatige talgproductie kunnen zorgen. Vaak ziet u het gepaard gaan met typisch mannelijke haargroei bij meisjes, bijvoorbeeld kleine haartjes in het gezicht. Met voeding en eventueel nutricosmetics ( SkinClear van LavieSage) kan het  snel en zonder bijwerkingen worden gecorrigeerd.

Alle natuurvoeding waar glucose of fructose in voorkomt is rijk aan vezels, met uitzondering van honing. Drinkt u vruchtensap, dan blijven de suikers over, weliswaar met de nodige vitamines, maar zonder de vezels. Daarmee is het beter dan frisdrank, maar toch krijgt u een lading suiker binnen. Eet liever dagelijks twee appels, uiteraard met schil en al. Die ondersteunen ook de leverfunctie!

Tegen acne – en überhaupt gezond – kunt u voeding nemen die van nature rijk is aan vitamine A/Bètacaroteen: zoete aardappels, wortels, spinazie, alle bessen soorten (frambozen, bosbessen, bramen, gojibessen), alle koolsoorten en nagenoeg al het fruit dat kleurrijk is. Rode palmolie neemt een unieke plek in. Deze is te koop in (bij voorkeur) glazen potten en heeft een hoog gehalte aan caroteen, naast andere antioxidanten, zoals vitamine E’s. Het voordeel: carotenen zijn vetoplosbaar en hebben vet nodig om te worden geabsorbeerd. Voeg gezonde vetten toe aan de salade of groente, zoals olijfolie of een avocado, en de absorptie van de antioxidanten kan tien keer beter worden.

Gebruik geen agressieve middelen: houdt het gezicht schoon, liefst met natuurlijke zeep. Tea tree oil is zeer goed, doodt de bacteriën en zelfs demodex parasieten (die ook veelvuldig voorkomen bij rosacea).

Eet gerust één of twee gekookte eieren in de ochtend, voorafgegaan door een appel, banaan of ander fruit. Ook ananas is goed, maar wel rauw en nooit uit blik. Gefermenteerde melkproducten zijn ietwat minder problematisch dan melk, maar mijdt ze in de beginfase. Als u niet anders kunt, kies dan voor geitenmelk in plaats van koeienmelk.

Eet veel vette vis of vul uw dieet aan met rijke, hooggeconcentreerde visolie, als krachtige bron van ontstekingsremmende omega-3 vetzuren. Neem voldoende, want één gram doet helemaal niets. Witvis, gebakken in olie, kunt u beter mijden.

Chocolade, vaak omschreven als een boosdoener, kan heel goed zijn, maar alleen als het zeer puur is: 85% cacao en zonder toegevoegde suikers. Als chocolade niet bitter smaakt, dan zijn de nuttige polyfenolen (super-antioxidanten) verwijderd en daarmee alle voordelen. Melk- of witte chocolade is totaal nutteloos en zal eerder acne veroorzaken.

Peelen bij specialist en thuis wat de behandeling van acne extra kan versnellen, zijn peelings van IMAGE Skincare. Ook kleimaskers voor thuisgebruik, zoals Propolis tabletten (online verkrijgbaar, neem contact met ons op), werken ondersteunend.  Speciaal voor acne is er van Forever Living Products de Aloe Vera gel om te drinken, Artic Sea en Propolis voedingssupplementen. Deze producten zijn te bestellen via de webshop. Nutricosmetics zijn supplementen om de huid te ondersteunen van binnenuit. Voor een persoonlijk advies kunt u een intakegesprek reserveren. Bij Huidspecialist Drachten bent u aan het juiste adres voor uw huidprobleem. Samengevat: weg met snelle suikers en melkproducten. De huid niet overmatig reinigen. Ga in de zon, want vitamine D3 doet wonderen! En probeer kost wat kost medicatie te vermijden

Contactinformatie

Mijn Huidspecialist (Drachten)
Stationsweg 64
9201 GP Drachten
0683659908 ook voor Whatsapp
vraag@mijnhuidspecialist.nl
mijnhuidspecialist.nl
BTW-nummer: Opvragen
Kvk-nummer: 01141583

WhatsApp chat